5 tips om uw facturen sneller betaald te krijgen

Terug

5 tips om uw facturen sneller betaald te krijgen

Wat zou het fijn zijn als uw facturen snel betaald zouden worden en u daar zo min mogelijk werk aan zou hebben. Dat is echter de ideale wereld. Vandaag de dag komen wanbetalers, dubieuze debiteuren en laat-betalers helaas vaker voor dan u denkt. Levert uw bedrijf producten of diensten maar worden de rekeningen regelmatig niet (op tijd) betaald, dan kunt u hier eenvoudig zelf actie op ondernemen. Van den Berg de Rie & Uyterlinde geeft u 5 tips & trucs. U kunt natuurlijk ook onze checklist sneller betaald krijgen downloaden.

#1 Wees professioneel en zakelijk

Dit start al in de offertefase: maak uw offerte zo snel, overzichtelijk en duidelijk mogelijk. Maak in deze fase (bijvoorbeeld in een gesprek, de offerte of algemene voorwaarden) al duidelijk welke betalingstermijn u hanteert. Beantwoord eventuele vragen over uw offerte snel en vakkundig en stuur zo mogelijk altijd een opdrachtbevestiging.

Neem klachten serieus en zorg voor een snelle en correcte afhandeling.

Verstuur uw facturen ook zo snel mogelijk. Uit de praktijk blijkt dat hoe later u uw facturen verstuurt, hoe langer klanten wachten met betalen. Uit de late verzending maken de klanten op dat u blijkbaar niet op een snelle betaling zit te wachten.

Kortom: laat zien dat u een serieuze, professionele en zakelijke partij bent. Uw klanten zullen dit waarderen en daardoor ook geneigd zijn om uw factuur eerder te betalen.

#2 Wees alert en neem uw termijnen serieus

Wees alert: zorg ervoor dat u met één druk op de knop weet welke klanten nog niet betaald hebben. Moderne administratiesystemen kunnen u tegenwoordig automatisch waarschuwen als een betalingstermijn is overschreden.

Zorg ook dat u uw eigen betalingstermijn serieus neemt: wacht dus niet te lang met herinneren en aanmanen. Overweeg om voor het verzenden van de eerste betalingsherinnering eerst een telefoontje naar uw klant te plegen. Dit werkt vaak effectief. Bovendien geeft het u de kans om uw klant te vragen of alles naar wens was en of u nog (meer) voor uw klant kunt betekenen.

#3 Word steeds vasthoudender, maar niet boos

U bent degene die de afgesproken verplichting is nagekomen, uw klant niet. U heeft er recht op het factuurbedrag te ontvangen. Houd dat altijd in uw achterhoofd. Het is uiteraard belangrijk om empathie te tonen en uw klanten, hun eventuele klachten en financiële moeilijkheden serieus te nemen. Maar het is ook belangrijk om vasthoudend, zakelijk en stevig te blijven.

Hoe langer de betaling uitblijft, hoe vasthoudender en strakker u kunt worden. Houd daarbij vast aan eerdere mededelingen van uw klant, agendeer concrete afspraken over betaaldata en neem weer schriftelijk of telefonisch contact op als de betaling nogsteeds uitblijft. Moet u nog werkzaamheden verrichten voor uw klanten, of goederen leveren? Stel dit dan nog even uit tot de openstaande factuur is betaald.

Zorg er echter altijd voor dat u nooit uw geduld verliest en boos wordt. Zoals al gezegd in tip 1: met een zakelijke houding vergroot u de kansen op daadwerkelijke betaling.

#4 Schakel een gerechtsdeurwaarder in

Als het u echt niet lukt om een factuur geïnd te krijgen, of u heeft een conflict met uw debiteur waarvoor u geen oplossing kunt vinden, dan kunt u altijd contact opnemen met een gerechtsdeurwaarder. Een gerechtsdeurwaarder heeft veel ervaring met incasseren en het bemiddelen in conflicten, en weet vaak de juiste toon te vinden. Daardoor worden uw openstaande facturen sneller, en met behoud van uw klantrelatie, voldaan.

#5 Download de gratis Toolkit Debiteurenbeheer

Heeft u behoefte aan weldoordachte voorbeeldbrieven voor betalingsherinneringen en aanmaningen? Wilt u nóg meer tips & trucs ontvangen? Wilt u goed zicht op de gemiddelde betalingstermijnen van uw debiteuren? Of heeft u behoefte aan een handige rekenhulp voor incassokosten? Download dan nu onze gratis Toolkit Debiteurenbeheer.

Komt u er uiteindelijk toch niet zelf uit? Neem dan contact op met één van onze specialisten via 030 – 21 22 150.

Van den Berg de Rie & Uyterlinde heeft ook een handige gratis checklist samengesteld. Als u deze checklist afloopt weet u binnen 5 minuten hoe u ervoor staat en wat u nog (beter) moet regelen!