Nieuws

Wettelijke rente, wanneer kunt u er aanspraak op maken?

Als uw debiteuren uw openstaande vorderingen niet betalen, kunt u volgens de wet in principe aanspraak maken op wettelijke rente. Maar wat is wettelijke rente eigenlijk? Hoe hoog is deze rente? En wanneer kunt u er aanspraak op maken? Van den Berg de Rie & Uyterlinde legt het u graag uit.

Meer lezen

Wanneer vraagt u om een vooruitbetaling of voorschot?

Bent u ondernemer? Dan bent u zich er waarschijnlijk wel van bewust dat er een reëel risico bestaat dat uw klanten niet allemaal (op tijd) betalen. En dat u daarmee zelf een risico loopt. Als u veel of grote wanbetalers hebt kan uw eigen cashflow in gevaar komen. In sommige gevallen kunt u zulke risico’s voorkomen of beperken door een vooruitbetaling of voorschot te vragen. Maar wanneer doet u dat? En hoe pakt u dat aan? Van den Berg de Rie & Uyterlinde helpt u graag op weg.

Meer lezen

Verstuurt u al digitale facturen met betaallink?

In een eerder artikel schreven wij al dat uit onderzoek blijkt dat digitale facturen 7 tot 15 dagen sneller worden betaald dan papieren facturen. Sinds enige tijd is er ook de mogelijkheid om uw digitale facturen met een iDEAL-betaallink te verzenden. Uit onderzoek van MKB Belangen blijkt nu dat deze facturen gemiddeld drie keer zo snel worden betaald. Zeker voor kleine- en MKB-ondernemers kan dit veel verschil maken.

Meer lezen

Oninbare vordering? Zo krijgt u de btw terug

Ook als u vooraf de kredietwaardigheid van uw klant heeft gecheckt, goede afspraken heeft gemaakt, duidelijke (digitale) facturen, herinneringen en aanmaningen heeft gestuurd én u uw vordering aan een gerechtsdeurwaarder uit handen heeft gegeven, kan het voorkomen dat uw vordering oninbaar blijkt. Bijvoorbeeld omdat uw klant failliet is of in de WSNP is beland. Ook kunt u op enig moment besluiten dat het openstaande bedrag van uw vordering niet opweegt tegen de tijd, het geld en de moeite die het u kost om hem geïnd te krijgen. Het is in die gevallen belangrijk dat u niet vergeet de btw over uw vordering terug te vragen. Hoe u dat doet leest u in dit artikel.

Meer lezen

Onbetaalde factuur? 6 tips voor ondernemers

Elke ondernemer heeft ermee te maken: onbetaalde facturen. Omdat u zelf wel uw rekeningen moet betalen vormen onbetaalde facturen een risico voor uw eigen financiële gezondheid. Niet alleen grote, maar ook kleine facturen. Veel openstaande kleine facturen vormen uiteindelijk ook een groot bedrag. Als uw debiteuren niet betalen, kunt u natuurlijk rustig wachten tot ze dit wel gaan doen. Maar het is beter om voortvarend te werk te gaan. Van den Berg de Rie & Uyterlinde vertelt u graag welke opties u heeft.

Meer lezen

Een goede voorbereiding is het halve werk: zo checkt u nieuwe klanten

Een nieuwe klant wordt meestal met veel gejubel en optimisme binnengehaald. Maar verliest u, zeker bij grotere opdrachten of orders, de zakelijke kant niet uit het oog. Staart u zich niet blind op omzet en controleer vooraf de financiële status, de kredietwaardigheid en het betalingsgedrag van uw nieuwe klant. Controleer daarnaast of uw contactpersoon wel tekenbevoegd is voor een dergelijke opdracht of order. Benut daarbij zo veel mogelijk bronnen. Hoe u dit doet leest u in dit artikel.

Meer lezen